Społeczeństwo
Światowy Dzień Rzucania Palenia-przeciwdziałać czy leczyć?


Trzeci czwartek listopada obchodzony jest jako Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu. Znaczna większość palaczy uzależnionych od tytoniu, swojego pierwszego papierosa wypaliła w wieku 13-15 lat. W Polsce każdego dnia ok. 500 dzieci rozpoczyna palenie papierosów. W związku z tym Stowarzyszenie MANKO stawia na prewencję i prowadzi obecnie kampanię antytytoniową przeznaczoną dla młodzieży gimnazjalnej – „Palenie jest słabe”. Zainteresowanie kampanią przerosło wszelkie oczekiwania. Przedstawiciele 350 szkół wzięli udział w szkoleniach profilaktyczno-edukacyjnych, a na konkurs związany z tematem akcji napłynęło ponad 600 prac uczniów z całej Polski, które oglądać może 42 000 fanów na Facebooku.

Palenie = epidemia
Dane Światowej Organizacji Zdrowia są zatrważające, do końca stulecia z powodu palenia tytoniu umrze na świecie miliard ludzi. Tylko do 2030 roku nałóg pochłonie 175 milionów ludzi na całym świecie. Dziś palenie papierosów jest przyczyną śmierci ponad 5,4 mln osób rocznie, czyli 1 osoby co sześć sekund. 70% palaczy zaczyna palić przed ukończeniem 18 roku życia. Dlatego tak ważna jest profilaktyka wśród najmłodszych. Koncerny tytoniowe nieustannie dbają o wizerunek papierosa jako symbolu niezależności i stylu, na co niezwykle podatni są młodzi ludzie. W tym wieku nastolatek poszukuje własnej tożsamości, autonomii, sprawdza swoje możliwości i sposoby radzenia sobie z różnymi trudnościami. Najczęściej pierwszym ryzykowanym zachowaniem jest palenie tytoniu.

Kampania „Palenie jest słabe”
W odpowiedzi na ten problem Stowarzyszenie zorganizowało kampanię „Palenie jest słabe”, kierowaną właśnie do młodzieży gimnazjalnej. W ramach kampanii przeprowadzono spotkania edukacyjne w pięciu województwach południowej Polski, w których wzięli udział przedstawiciele aż 350 szkół gimnazjalnych. Kampania to także konkurs foto-video, przeznaczony dla zespołów gimnazjalistów. Swoje prace zgłosiło niemal 600 zespołów, które poddane zostały ocenie ponad 40 000 użytkowników fanpage kampanii na Facebooku.
W kampanię „Palenie jest słabe” zaangażowały się gwiazdy polskiej muzyki i sportu ( Paulina Sykut-Jeżyna, Rafał Brzozowski, Natalia Lesz, Tomasz Szczepanik, Piotr Kuleta), dzięki którym udaje się zmienić wizerunek papierosa jako modnego rekwizytu. Spot promocyjny, w którym wzięły udział gwiazdy deklarujące, że palenie jest słabe, obejrzało w serwisie YouTube już kilka tysięcy osób.
Do projektu nadal mogą zgłaszać się szkoły gimnazjalne, które otrzymają od organizatorów bezpłatne materiały. W dniu Światowego Dnia Rzucania Palenia uruchomiony został kolejny element projektu – dostępny na Facebooku quiz, sprawdzający asertywność.

Więcej informacji na: www.paleniejestslabe.pl

i na: www.facebook.com/paleniejestslabe.


Autor: naturalnie