Dla elit
Zaproszenie do…kapitularza poznańskiej Fary

Na niedostępnej dla zwiedzających emporze wschodniej znajduje się barokowa sala z kunsztownie wykonanymi dekoracjami sztukatorskimi i malarskimi. Przez ogromne okna można stamtąd przyjrzeć się wnętrzu Fary z wysokości empory organowej. Kapitularz – niegdyś miejsce spotkań kapituły kolegiackiej, może stać się dziś po generalnej renowacji wykwintną, kameralną salą koncertową.

Wnętrze o dekoracyjnym suficie, z szeregiem malowideł otoczonych koronkowymi sztukateriami, i mozaikowym parkiecie, z kontrastowo gładkimi ścianami, kryło szereg niespodzianek. Pod warstwą farby odnaleziono na ścianach owalne medaliony z portretami. Była to wcześniejsza dekoracja wnętrza z czasów, gdy odbywały się w nim spotkania Sodalicji Mariańskiej – stąd na portretach uwiecznieni są członkowie sodalicji, świeccy i kościelni dobrodzieje zakonu jezuitów. Po konsultacji konserwatorskiej zadecydowano o pozostawieniu niektórych malowideł – szczególnie tych, które zachowały się w całości. Stan jednego z portretów pozwalał tylko na zidentyfikowanie czerwonej szaty postaci – prawdopodobnie mężczyzny. Miejsce na twarz pozostało puste – jakby czekało na wypełnienie. Część z mniej czytelnych fragmentów pozostawiono jako odkrycie w wersji szczątkowej, pozostałe zamalowano. Stało się tak m. in. z okiem – jedynym elementem sugerującym, że mógł się w tym miejscu znajdować portret.

Nowy cykl „Muzy Kapitularza” będzie pełen tajemniczych opowieści z historii ponad 750-letniej pierwszej parafii miasta Poznania i 300-letniego kościoła, aż do dziejów najnowszych. Różnorodność muzycznych stylów, barw, interpretacji, indywidualności artystycznych harmonizować będzie z bogactwem zdobniczych detali i malarskich przedstawień w nowym, koncertowym wnętrzu.

Anita Bittner

 

KONCERTY:

sobota 19 lipca 2008 roku, godzina 20.00

KAPELA FARNA

oboje: Łukasz Krzemiński, Hanna Piasna – Kaczmarek

klarnety: Tomasz Żaczek, Marta Sikora

fagoty: Anita Bittner, Sławomir Piechota

rogi: Karina Banyś, Agnieszka Rybicka

 

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791)

– Serenada c-moll KV 388

 

 

– Serenada Es-dur KV 375

 

 

Orkiestra istniejąca przy Farze przez dziesiątki lat pełniła funkcję pierwszego zespołu miasta, a jej początki sięgają końca XVI wieku. Wtedy to, przy jezuickim kościele św. Stanisława Biskupa powstała kapela, a w 1668 roku założono także zespół przy kolegiacie św. Marii Magdaleny na Placu Kolegiackim. Wcześniej w Farze do muzycznej oprawy liturgii zatrudniano organistę oraz kantora prowadzącego zespół wokalny. Podobnie kapele związane ze świątyniami służyły przede wszystkim liturgii kościelnej, z czasem jednak zaczęły przygrywać podczas różnych uroczystości świeckich, miejskich i państwowych. Powstające przy kościołach orkiestry wykonywały utwory dawnych kompozytorów europejskich, miały także w repertuarze współczesne kompozycje, wśród nich również własnych dyrygentów, przyczyniając się do rozwoju rodzimej twórczości. Dwie orkiestry – jezuicką i kolegiacką – połączono po kasacie zakonu jezuitów i przeniesieniu parafii farnej do nowego, barokowego kościoła, i ustanowiono statut (1774 rok), który regulował wszelkie sprawy organizacyjne zespołu: „…Ustanawia się kompania kapeli kościoła kolegiaty Świętej Marii Magdaleny i całego miasta Jego Królewskiej Mości Poznania wiecznemi czasy trwała i z osób w liczbie dwunastu…”. Kapela farna uzyskała więc status orkiestry zarazem farnej i miejskiej, dzięki czemu opłacana była z kasy miasta. Równocześnie zarabiała na utrzymanie realizując wszelkie potrzeby muzyczne poznaniaków. W statucie wpisany był nawet zakaz obsługiwania imprez muzycznych przez inne zespoły: „…przeto nie wolno będzie nikomu w mieście Poznaniu […] oprócz osób do kapeli przyjętych grywać pod wolnym zabraniem instrumentów […] wyjąwszy przypadek żeby ta kapela dla wielości ochot wystarczyć nie mogła…”.

Powracamy dziś do tej pięknej tradycji kameralnego muzykowania w przykościelnym zespole. Radosne i finezyjne serenady Mozarta nabierają niezwykłego kolorytu w mało popularnym obecnie zestawie instrumentalnym. Różnorodność i kontrastowość brzmienia każdego z instrumentów przeciwstawiona jest fragmentom, w których wszystkie razem stają się monolitem uzyskując szeroką, jednolitą barwę.

 

MECENAT:

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego

ORGANIZATOR:

Towarzystwo Przyjaciół Poznańskiej Fary

PARTNER:

Parafia Farna w Poznaniu

PROWADZENIE:

Daina Kolbuszewska

KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE:

Anita Bittner


Autor: naturalnie