Społeczeństwo
Zakaz palenia pełną parą…

 Badania przeprowadzili studenci Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i udostępnili je Stowarzyszeniu MANKO, organizatorowi kampanii społecznych Lokal Bez Papierosa.pl i Polska Bez Dymu.pl.

 
KRAKOWSKI KAZIMIERZ OCZYSZCZONY
Pierwsze z badań przeprowadzono na krakowskim Kazimierzu, który charakteryzuje się dużą ilością lokali. Celem badania była weryfikacja, w jaki sposób restauratorzy tej dzielnicy ustosunkowali się do zakazu palenia i jaką strategię przyjęli?

Rysunek 1

Badanie na próbie 41 lokali usytuowanych na krakowskim Kazimierzu.
Dobór przeprowadzony metodą Random Route

Z badań wynika, że aż 66% respondentów ma pozytywny stosunek do zakazu palenia, a tylko 12% badanych odnosiło się do zakazu negatywnie. Niemal wszystkie (97,5%) poddane badaniu lokale dostosowały się do wymogów ustawy.

STRATEGIE PRZYSTOSOWAWCZE
Jakie kroki podjęli właściciele lokali po 15 listopada 2010r? Oto trzy główne działania:
zmiana profilu lokalu czyli wprowadzenie całkowitego zakazu palenia – to najpopularniejsze rozwiązanie, zdecydowało się na nie 56% właścicieli lokali
utworzenie palarni – 20% właścicieli podjęło taki krok
wydzielenie sali dla palących (12%)
brak zmian – w lokalu już wcześniej obowiązywał zakaz palenia – (10%)

ZAKAZ PALENIA? DOBRY WYBÓR!
Ustawa antynikotynowa w Polsce jest oceniana pozytywnie. Dowiodły tego kolejne badania, sprawdzające postawy palących i niepalących respondentów wobec zakazu palenia w miejscach publicznych. Przeprowadzone zostały w formie ankiety internetowej za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook, wśród osób deklarujących przynależność do grup zwolenników lub przeciwników zakazu palenia w miejscach publicznych.

Rysunek 2

Badanie na próbie 500 osób – użytkowników portalu Facebook

Wyniki wskazują jednoznacznie – aż 69% badanych wypowiadało się o ustawie przychylnie. Niezadowoleni stanowili jedynie 25%. Co więcej aż 73% respondentów uważa ustawę za potrzebną.

Wbrew krążącej opinii zakaz palenia nie wpłynął znacząco na zmianę częstotliwości odwiedzania lokali – opinię taką wyraziło 70% badanych. Wśród osób, które zauważyło zmiany po 15 listopada 2010 r. aż 96,3% to osoby niepalące. To dowód na to, że lokale wolne pod dymu tytoniowego są dla nich atrakcyjną ofertą, a informacje o rzekomej utracie klientów po wprowadzeniu zakazu palenia, tracą tutaj rację bytu.
Wyniki opisanych badań napawają optymizmem – wprowadzenie zakazu palenia w Polsce to dobry krok, akceptowany zarówno przez właścicieli lokali, jak i społeczeństwo.


Autor: naturalnie