Aktualnie
Nowa Generacja ze Skrzypcami (Po-konkursowo)

Nie bez powodu taki właśnie tytuł nadaję relacji z 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego.

A jesteśmy już po największych emocjach, jako że wczoraj (21.10.2022r. ) można powiedzieć – późnym wieczorem – Konkurs rozpalił w nas największe emocje, w dostojnej Auli UAM przedstawiono nam werdykt, orzeczenia jurorów tegoż konkursu.

 

Zdobywczynią I nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego została Hina Maeda (Japonia). Drugie miejsce zajęła Meruert Karmenova (Kazachstan), a trzecie Qingzhu Weng (Chiny).

Przyznano też trzy równorzędne wyróżnienia.

Otrzymali je Hana Chang (Japonia/ Singapur / Stany Zjednoczone), Jane Hyeonjin Cho (Korea Południowa) i Dayoon You (Korea Południowa).

Pula nagród to:

Za zdobycie pierwszego miejsca przyznano nagrodę w wysokości 50 tysięcy euro. 30 tysięcy trafiło do zdobywcy drugiego miejsca, a 20 tysięcy trzeciego. Wyróżnieni dostali nagrody w wysokości 5 tysięcy euro.

W tym roku do udziału w Konkursie zgłosiło się ponad 200 skrzypków z 30 krajów. Spośród nich jury wytypowało 41 uczestników.

Ostatecznie do konkursu przystąpiło młodych 31wykonawców: 6 Polaków, 6 Japończyków, 4 Chińczyków, 4 obywateli Korei Południowej, 3 Niemców, a także reprezentantów Stanów Zjednoczonych, Austrii, Holandii, Francji, Kazachstanu i Szwajcarii. Wśród nich w przeważającej większości są kobiety – 20 skrzypaczek.

Najmłodszy z uczestników konkursu miał 16 lat, najstarszy 29 lat.

=

A teraz wrócę do dni przesłuchań.

–  Mam takie wrażenie, że młodzi skrzypkowie, którzy w tym roku z różnych stron świata zjechali do Poznania, by sięgnąć po konkursowe laury w rywalizacji gry na skrzypcach są najwrażliwszą z dotychczasowych konkursowych tu ekip, że z wyjątkową delikatnością, a nawet czułością traktują swoje instrumenty, że prezentują czulszy, subtelniejszy rodzaj gry, niż poprzednicy…

Nie ma w nich (może nie ma) postawy „walki”. Jest jakieś szczególne zestrojenie z instrumentem, jest duża bardzo koncentracja, a w grze wyraźny rys osobowościowy.

=

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego – mówią jednym głosem organizatorzy, uczestnicy i obserwatorzy Konkursu, to wielkie święto muzyki skrzypcowej, którego organizacja nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca muzyków, dyrygentem i pedagogów. – Podczas Konkursu  dane nam było wysłuchać nie tylko uzdolnionych młodych skrzypków, a również towarzyszących im  znakomitych instrumentalistów i doskonałej orkiestry.

W pierwszym etapie Konkursu jego uczestnicy występowali solo i z pianistami, własnymi, bądź konkursowymi, czyli przydzielonymi występującym skrzypkom przez organizatora Konkursu.

Pianistów konkursowych jest dwóch. – Pierwszy to Michał Francuz – wykładowca w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, natomiast Grzegorz Skrobiński jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej przy UMFC.

Obaj towarzyszyli młodym skrzypkom i w drugim etapie podczas recitali z fortepianem. Z estrady wybrzmiewały wówczas sonaty skrzypcowe, utwory Karola Szymanowskiego i Henryka Wieniawskiego.

W drugiej części drugiego etapu młodzi skrzypkowie prezentowali się z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS, a także wybitnych naszych altowiolistów, wykonując Sinfonię Concertante Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Tu orkiestrę poprowadziła Anna Duczmal Mróz (prywatnie córka wybitnej, światowej już sławy dyrygentki Agnieszki Duczmal), o której już dwanaście lat temu Thomas Ahnert napisał, iż: – Jest technicznie bez skazy. Dyryguje bardzo skupiona, precyzyjnie i bardzo uważnie. Napisał, iż doskonale buduje napięcia i potrafi je utrzymać; potrafi – orzekł – osiągnąć silne emocjonalne kontrasty, dodając, że odnajduje zaskakujące zwroty …

Konkursowymi altowiolinistami w tej edycji Konkursu byli: związany z Meccore String Quartet, jednocześnie właściciel manufaktury wydawniczej Prelude Classics oraz Michał Bryla, także liderka grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia i laureatka III nagrody prestiżowego konkursu ARD w Monachium Katarzyna Budnik, nadto  Ryszard Groblewski – zwycięzca 60. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Genewie.  – Wykonania uczestników ocenia międzynarodowe jury pod przewodnictwem francuskiego skrzypka i dyrygenta Augustina Dumay.

W programie przesłuchań III etapu znalazły się: Koncert skrzypcowy D-dur, op. 61 L. van Beethovena, I Koncert skrzypcowy fis-moll, op. 14 oraz II Koncert skrzypcowy d-moll, op. 22 H. Wieniawskiego, Koncert skrzypcowy D-dur, op. 77 J. Brahmsa.

=

Rozpisuję się o stronie organizacyjnej Konkursu, jako że zaświadcza ona o naprawdę wysokim standardzie tego muzycznego wydarzenia. Co z kolei sprawia, że młodzi skrzypkowie na całym świecie wypatrują tego Konkursu i garną się do niego. To z kolei sprawia, że Poznań znakomicie plasuje się na światowej mapie muzycznych festiwali, nam natomiast daje co pięć lat prawdziwą ucztę muzyczną, przeżycia niemal na miarę tego, co przeżywają stający w konkursowe szranki.

A tu nagle spory wiraż i … zaskoczenie chyba dla wielu spore, a dla niektórych pewnie jednak oczywiste.

Otóż – Finałowy, III etap Konkursu odbył się już bez reprezentantów Polski !

Wystąpiło w nim natomiast sześcioro młodych skrzypków z Japonii, Chin i Korei Południowej. Tak, taki okazał się finałowy, trzeci etap 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego.

Werdykt zapadł w minioną niedzielę, odczytany wieczorem po trwających od środy przesłuchaniach II etapu.  – Ogłaszając decyzję jury, dyrektor 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Karolina Kaźmierczak pogratulowała „wszystkim uczestnikom, którym udało się dotrzeć aż do tego momentu”.

 „Niestety nie możemy spotkać się już w tym gronie w kolejnym etapie, ponieważ należy podejmować w ramach konkursu i te trudne decyzje. Życzymy wszystkim, abyśmy mogli spotkać się na estradach i na wszelkich koncertach w przyszłości” – dodała.

Natomiast decyzją jury do trzeciego, finałowego etapu zakwalifikowanych zostało tych oto sześcioro  uczestników: Hana Chang (Japonia/Singapur/Stany Zjednoczone) – Hina Maeda (Japonia) – tu dodam – jedna z moich faworytek! – ale nie tylko moich.

Z rozmów prowadzonych pod kolejnych przesłuchaniach wnioskowałam, że i inni zdecydowanie za nią optowali.

Dalej – Jane Hyeonjin Cho (Korea Południowa), Meruert Karmenowa  (Kazachstan) – też mająca sporą grupę zwolenników, także dobrze przez śledzących konkursowe zmagania oceniany  Qingzhu Weng (Chiny) – niestety, jak później w dyskusjach określali krytycy – w  finale zabrakło mu pewności i, być może, właściwych decyzji repertuarowych, stąd jego ostatnie dopiero miejsce na podium.

W tej grupie znalazł się też  Dayoon You (Korea Południowa).

=

W trwającym od 7 października w Poznaniu wydarzeniu wystartowało 31 skrzypków z całego świata, w tym sześcioro muzyków z Polski. Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowanych zostało łącznie 15 muzyków z Chin, Japonii i Stanów Zjednoczonych. W drugim etapie jedynym reprezentantem Polski został Wojciech Niedziółka.

=

W finale, III etapie konkursu, uczestnikom towarzyszy Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Atmosfera przesłuchań była już gorąca.

Dyskusje poza salą przesłuchań namiętne. Każdy z dyskutantów miał już swoje typy, swoje gradacje, jakkolwiek jedno nazwisko dominowało!

=

Gala wręczenia nagród i koncert laureatów odbyła się (piszę siedząc nad składaniem  tej relacji) wczoraj – 21 października w Poznaniu.

Pula nagród regulaminowych w konkursie wynosi 115 tys. euro. Zdobywczyni I nagrody otrzymała 50 tys. euro.

=

23 października w Warszawie odbędzie się II Koncert Laureatów.

Konkurs ten jest jednocześnie i znakomitą wizytówką Poznania oraz Polski, jest też dla tych młodych, utalentowanych skrzypków znaczącą przepustką do znaczącego muzycznego świata.

Rywalizacja młodych skrzypków przypada co pięć lat.

W tym roku za sprawą pandemii i w związku z przeniesieniem Konkursu Chopinowskiego na 2021 rok, poznański konkurs odbywał się po sześcioletniej przerwie.

Był rekordowy pod względem liczby zgłoszeń.

Do preselekcji zgłosiło się  ponad 220 skrzypków z 30 krajów.

Przystępujący do preselekcji muzycy nie mogli mieć więcej niż 31 lat.

Eliminacje, z uwagi na COVID-19, odbyły się na podstawie przesłanych nagrań. –

Od kandydatów wymagano prezentacji czterech utworów, bez montażu i obróbki dźwiękowej. Jury wyłoniło 41 najlepszych instrumentalistów, którzy zostali zaproszeni -reprezentantów Stanów Zjednoczonych, Austrii, Holandii, Francji, Kazachstanu i Szwajcarii. Wśród nich w przeważającej większości są kobiety – 20 skrzypaczek. Najmłodszy z uczestników konkursu ma 16 lat,  natomiast najstarszy 29 lat.

=

Konkurs organizowany jest przez Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca, ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wydarzenie odbywa się przy wsparciu samorządów Wielkopolski i Poznania do udziału w pierwszym etapie konkursu.

Ostatecznie w Poznaniu zaprezentowało się 31 młodych wykonawców: 6 Polaków, 6 Japończyków, 4 Chińczyków, 4 obywateli Korei Południowej, 3 Niemców, a także reprezentant Austrii.

=

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest jednym z najstarszych, najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych w Polsce o światowej renomie. Organizowany od 1935 roku. W tym roku do udziału w Konkursie zgłosiło się ponad 200 skrzypków z 30 krajów. Spośród nich jury wytypowało 41 uczestników.  Ten Konkurs  podkreślano podczas gali jego zakończenia – to wielkie święto muzyki skrzypcowej ! – Tak, tak jest w istocie. Niemal cały muzyczny świat zwraca wtedy uwagę ku naszemu miastu, a jego laureaci szczycą się zdobytą tu nagrodą.  To prestiżowy,  znaczący Konkurs tak dla popularyzacji muzyki Wieniawskiego, jak i naszej kultury w ogóle, oblicza naszego miasta, naszego kraju – że pozwolę sobie na ton nieco patetyczny.

 

Grażyna Banaszkiewicz

– dziennikarz, reżyser –


Autor: naturalnie