Z balkonu Collegium Minus UAM powiewają flagi państw przedstawiciele, których biorą udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego.
Przed budynkiem Collegium Minus, na placu Adama Mickiewicza obok pomnika Mickiewicza stanął styropianowy pomnik – głowa Henryka Wieniawskiego.
W Hotelu Mercure w niemal we wszystkich pokojach grają skrzypce…
Co się dzieje? To odsłoniłam już w pierwszym zdaniu tej relacji. Na dobre ruszył Konkurs Wieniawskiego.
8 bm. o 12:00, tuż przed ulewnym deszczem, odsłonięto ów intrygujący, usytuowany obok wieszcza pomnik. Panowie bowiem spotkali się – niegdyś w Paryżu. Wieniawski był dzieckiem. Wieszcz dał mu cukierka… Teraz w historii sztuki są już sobie równi. Zatem głowa Wieniawskiego na pl. Mickiewicza – zgodnie z założeniem happeningu – będzie się codziennie unosiła o 30 cm, by w finale Konkursu, zrównać się z obliczem Poety.
Tego samego dnia o 15:00 w Sali Cantata wspomnianego hotelu, muzycznie wystrojonego, najmłodszy, piętnastoletni uczestnik Konkursu, Omarli Kamran z Azejberdżanu wyjmował z czarnego cylindra kartki z nazwiskami – losował kolejność, 42 ostatecznie kandydatów do wystąpień przed znamienitym jury pod przewodnictwem światowej sławy skrzypka Maxima Vengerova. Numer „1” przypadł poznaniakowi – Marcinowi Ostrowskiemu.
O 19:00, by spisać napięcie dnia według zegara – w Auli UAM Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą oryginalnego w sposobie dyrygentury Hiszpana Pablo Gonzaleza wraz z solistką, laureatką minionego XIII Konkursu – Agatą Szymczewską brawurowo wystąpili na Koncercie Inauguracyjnym. Gdy już w gwarze bankietu pytałam tę naszą kruszynkę – Agata Szymczewska nawet na bardzo wysokich szpilkach nie góruje nad otoczeniem, nadto jest niezmiernie szczupła – o jej wytrzymałość, jej kondycję? – zdecydowanie (czuje się, że jest twarda!) odpowiedziała: Wszystko w porządku, codziennie trenuję biegi. Do tramwaju, do autobusu, po schodach na trzecie piętro w uczelni. Nawet to, że kupiłam mieszkanie blisko lotniska, nie zmienia sytuacji. Na każdy samolot biegnę…
Następnego dnia od 10:00 rozpoczęły się pierwsze przesłuchania w ramach I etapu Konkursu.
Powiem krótko – ksiądz Jan Twardowski pisał w jednym z wierszy o katowaniu w kościele Bacha organami. Trawestuję księdza Twardowskiego i mówię o katowaniu Bacha skrzypcami… Na szczęście pojawiają się i perełki. Rewelacyjna w każdym utworze była Hannah Ji z USA! Podobał mi się również Agata Yumi z Japonii. Grał jak ja to nazywam: holistycznie, całym sobą, ale wielu twierdzi, że za szybko. On sam, gdy chwilę potem rozmawialiśmy, był mocno z siebie nie zadowolony, wręcz dławił łzy. Ale trzymam za niego kciuki.
Pieczę nad instrumentami sprawuje artysta lutnik – Benedykt K. Niewczyk ze znanej, z tradycjami poznańskiej Pracowni Lutniczej.
Wczoraj – 10.10. br. – w Bibliotece Raczyńskich, w przerwie między przesłuchaniami otwarto wystawę „Wieniawski w Poznaniu”. Maxim Vengerov nie bez wzruszenia przyznał, że Wieniawski jest jego ikoną, w księdze pamiątkowej zostawił swój wpis. O tym , ze szczegółami, podobnie, jak też o efektach kolejnych przesłuchać, a już jest lepiej: znakomicie zagrała i Soyoung Yoon z Korei Południowej – zwłaszcza Bacha, i Aylen Pritchin z Rosji (bardzo podobał mi się jego Kaprys Paganiniego), i Małgorzata Wasiucionek (tu świetnie zagrany Wieniawski), w następnej relacji.
I jeszcze informacja, iż każdy może słuchać Konkursu na żywo.
Wystarczy wejść na:
https://www.wieniawski.pl/transmisja_na_zywo.html
lub na tvp kultura
https://www.tvp.pl/kultura/muzyka-powazna/xiv-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-henryka-wieniawskiego/na-zywo
Grażyna Banaszkiewicz
W Konkursie przyznane zostaną trzy nagrody regulaminowe w następującej wysokości:
I nagroda: 30 000 euro i złoty medal
II nagroda: 20 000 euro i srebrny medal
III nagroda: 12 000 euro i brązowy medal
3 wyróżnienia po 5 000 euro
specjalna nagroda pozaregulaminowa ufundowana przez Maxima Vengerova:
12 indywidualnych lekcji dla jednego z uczestników Konkursu
Aktualna lista uczestników Konkursu w kolejności wystąpień
Marcin Ostrowski – Polska
Maria Sławek – Polska
Arata Yumi – Japonia
Marta Wasilewicz – Polska
Celina Kotz – Polska
Hannah Ji – USA
Marta Pawłowska – Polska
Xiaochen Song – Chiny
Aysen Ulucan – Turcja
Dmitry Novikov – Rosja
Lisa Izumi – Wielka Brytania/Japonia
Maria Włoszczowska – Polska
Soyoung Yoon – Korea Południowa
Małgorzata Wasiucionek – Polska
Sandra Haniszewska – Polska
Rafael Novak – Niemcy
Stefan Tarara – Niemcy
Joanna Kreft – Polska
Stanislav Pronin – Kanada
Miki Kobayashi – Japonia
Elena Korzhenevich – Rosja
Philip Brett – Australia
Michał Marcol – Polska
Paula Preuss – Polska
Maciej Strzelecki – Polska
Christian Danowicz – Argentyna/Francja
Ji-Yoon Lee – Korea Południowa
Lisanne Soeterbroek – Holandia
Marianna Vasilyeva – Rosja
Maciej Burdzy – Polska
Oganes Girunyan – Rosja
Mateusz Smól – Polska
Maria Włastowska – Polska
Fedor Roudine – Rosja/Francja
Emma Steele – USA
Ekaterina Valiulina – Rosja
Erzhan Kulibaev – Kazachstan
Nikolay Grabovskiy – Rosja
Aleksandra Kuls – Polska
Alexander Budnikov – Rosja
Liya Yakupova – Rosja
Leticia Munoz Moreno – Hiszpania
Anastasia Karizna – Białoruś
Aleksandra Rytwińska – Polska
Omarli Kamran – Azerbejdżan
Ostateczny skład jury
Ida Haendel – Honorowa Przewodnicząca Jury
Maxim Vengerov – Przewodniczący Jury
Zakhar Bron
Bartosz Bryła
Edward Gracz
Erich Gruenberg
Koichiro Harada
Dong-Suk Kang
Leonid Kerbel
Piotr Milewski
Bartek Nizioł
Yuri Simonov (IV etap)
Vera Tsu
Pavel Vernikov
Autor: naturalnie