
Jarska dieta cieszy się coraz większą popularnością. Jednocześnie nasuwa się pytanie - Kto ma rację? Zwolennicy diety bezmięsnej, czy jej oponenci?
Długowieczni wegetarianie
Jak dowodzą badania, najważniejszym motywem, który skłania ludzi do zmiany sposobu odżywiania - na bezmięsny, są względy zdrowotne. Wegetarianie rzadziej od innych ludzi stają się ofiarami chorób cywilizacyjnych: miażdżycy, otyłości, cukrzycy, chorób układu krążenia i niektórych nowotworów. Ponadto, taka dieta opóźnia starzenie się organizmu i przedłuża życie. Śmiertelność wśród wegetarianów z powodu chorób cywilizacyjnych jest mniejsza, a badania prowadzone w Ameryce Północnej i Europie dowodzą, że ograniczenie spożycia mięsa do najwyżej jednej porcji w tygodniu, przyczynia się, do długowieczności.
Jarskie dobro
Dieta wegetariańska to doskonałe menu dla nadciśnieniowców i ofiar choroby wieńcowej. Dzięki niewielkiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu, zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych, głównej przyczyny zawałów. Dodatkowo duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika, przyswajane wraz z jarską żywnością, sprzyjają obniżeniu tegoż cholesterolu we krwi, a witaminy E. C i p-karoten zapobiegają procesom utleniania, które mogą doprowadzić do miażdżycy i zmian nowotworowych.
Ze względu na niską zawartość sodu a wysoką potasu, bezmięsna dieta sprzyja także obniżeniu ciśnienia KRWI. Duże ilości sodu powodują bowiem wzrost ciśnienia. Eliminując z diety wędliny i wyroby mięsne, automatycznie ograniczamy ilość tego pierwiastka. Potas z kolei, działa odwrotnie, im jest go więcej, tym ciśnienie krwi niższe. Pierwiastek ten występuje obficie w warzywach (ziemniaki, pomidory) i owocach (banany, morele).Ten sposób odżywiania dobrze służy także osobom skłonnym do nadwagi. Wszystko dlatego, że owoce i warzywa mają mniej kalorii, niż mięso, a do tego są bogate w błonnik sprzyjający przemianie materii i zapobiegający zaparciom. Pokarm składający się z pełnoziarnistych produktów zbożowych (szczególnie owsa i jęczmienia), orzechów, białka sojowego oraz warzyw, wpływa korzystnie na metabolizm węglowodanów i nie powoduje wzrostu stężenia glukozy we krwi. Dzięki temu osoby chore na cukrzycę, odżywiające się w ten sposób, nie muszą się obawiać groźnych dla nich powikłań: utraty wzroku, niewydolności nerek, wątroby.
Dorota Czerwińska